–ос≥йський
нац≥онал≥зм
якщо ми у св≥тл≥ вс≥х цих загальних м≥ркувань станемо
розгл¤дати т≥ види рос≥йського нац≥онал≥зму, ¤к≥ ≥снували дотепер, то будемо
примушен≥ визнати, що щирого нац≥онал≥зму в послепетровской –ос≥њ ще не було.
Ѕ≥льш≥сть утворених рос≥¤н зовс≥м не бажали бути "самими собою", а
хот≥ли бути "тепер≥шн≥ми Ївропейц¤ми", ≥ за те, що –ос≥¤, незважаючи
на все своЇ бажанн¤, все-таки н≥¤к не могла стати сьогоденн¤м Ївропейською державою,
багато хто з нас нехтували свою "в≥дсталу" батьк≥вщину. “ому б≥льш≥сть
рос≥йських ≥нтел≥генц≥й до самого недавнього часу цуралос¤ вс¤кого нац≥онал≥зму.
≤нш≥ йменували себе нац≥онал≥стами, але насправд≥ розум≥ли п≥д нац≥онал≥змом
т≥льки прагненн¤ до великодержавност≥, до зовн≥шньоњ в≥йськовоњ й економ≥чноњ
моц≥, до блискучого м≥жнародного становища –ос≥њ, ≥ дл¤ цих ц≥лей вважали за
необх≥дне найб≥льше наближенн¤ рос≥йськоњ культури до зах≥дноЇвропейського зразка.
Ќа тому ж рабол≥пному в≥дношенн≥ до зах≥дних зразк≥в було засновано в де¤ких
рос≥¤н "нац≥онал≥ст≥в" вимога "руссификации", що зводилас¤
до заохоченн¤ переходу в православ'¤, до примусового введенн¤ рос≥йськоњ мови
й до зам≥ни ≥ноплем≥нних географ≥чних назв б≥льш-менш незграбними рос≥¤нами:
все це робилос¤ лише тому, що так де надход¤ть н≥мц≥, "а н≥мц≥ - народ
культурний". ≤нод≥ таке прагненн¤ бути нац≥онал≥стом тому, що й н≥мц≥ нац≥онал≥сти,
приймало б≥льш глибоко й систематично продуман≥ форми. “ому що н≥мц≥ свою нац≥онал≥стичну
зарозум≥л≥сть обірунтовують заслугами германськоњ раси в створенн≥ культури,
наш≥ нац≥онал≥сти теж намагалис¤ говорити про ¤кусь самобутню рос≥йську культуру
XIX в., роздмухуючи до нап≥вкосм≥чних розм≥р≥в значенн¤ вс¤кого хоч що ск≥льки-небудь
ухил¤Їтьс¤ в≥д зах≥дноЇвропейського шаблона створенн¤ рос≥йського або хоча б
русскоподданого творц¤ й пов≥домл¤ючи цей утв≥р "коштовним внеском рос≥йського
ген≥¤ в скарбницю св≥товоњ цив≥л≥зац≥њ". ƒл¤ в¤щей паралел≥, в pandant
до пангерман≥зму створений був ≥ "панслав≥зм", ≥ –ос≥њ приписувалас¤
м≥с≥¤ об'Їднати вс≥ ", щойдуть по шл¤ху св≥тового прогресу" (тобто
променивающие свою самобутн≥сть на романо-германский шаблон) слов'¤нськ≥ народи,
дл¤ того щоб слов'¤нство (¤к пон¤тт¤ л≥нгв≥стичне) могло зайн¤ти "належне"
або нав≥ть "головне" м≥сце в "с≥м'њ цив≥л≥зованих народ≥в".
÷е напр¤мок западничествующего слов'¤ноф≥льства за останн≥м часом у –ос≥њ
зробилос¤ модним нав≥ть у таких колах, де колись слово "нац≥онал≥зм"
уважалос¤ непристойним.
ќднако й б≥льше старе слов'¤ноф≥льство н≥¤к
не можна вважати чистою формою щирого нац≥онал≥зму. ” ньому неважко пом≥тити
вс≥ три види помилкового нац≥онал≥зму, про ¤к≥ ми говорили вище, причому спочатку
переважав вид трет≥й, п≥зн≥ше - перший ≥ другий. «ауважувалас¤ завжди й тенденц≥¤
побудувати рос≥йський нац≥онал≥зм за зразком ≥ подобою романо-германского. «авд¤ки
вс≥м цим властивост¤м старе слов'¤ноф≥льство й повинне було неминуче виродитис¤,
незважаючи на те, що в≥дправною крапкою його було в≥дчутт¤ самобутност≥ й початок
нац≥онального самоп≥знанн¤. ÷≥ елементи, мабуть, були недостатньо ¤сно усв≥домлен≥
й оформлен≥.
–ос≥йський нац≥онал≥зм на сучасному етап≥
Ѕагато факт≥в сучасного житт¤ говор¤ть про те,
що в –ос≥њ вживають спроби зробити нац≥онал≥зм пол≥тичним проектом. ≤деал≥зац≥¤
Увеликоњ крањниФ, концентрац≥¤ на тенденц≥йно витлумачених образах минулого
й майбутнього розгл¤даютьс¤ ¤к зас≥б дл¤ р≥шенн¤ пол≥тичних ≥ економ≥чних завдань.
ѕо сут≥, нац≥онал≥зм стаЇ своЇр≥дною оболонкою дл¤ р≥зних ≥деолог≥чних конструкц≥й,
що спри¤Ї њхньоњ адаптац≥њ до масовоњ св≥домост≥. ≤ тут мовленн¤ може йти не
т≥льки про Ќац≥онал-б≥льшовицьку парт≥ю Ё. Ћимонова або У–ос≥йськ≥й Ќац≥ональн≥й
™дност≥Ф ј. Ѕаркашова, але й про б≥льше респектабельний УЅатьк≥вщин≥Ф, ѕ–‘
або У™дност≥Ф (*4). ™диного л≥дера загальнонац≥онального масштабу рос≥йська
национал-протестна¤ середовище поки не висунуло, що робить њњ УресурсомФ ¤к
дл¤ радикал≥в р≥зних фарбувань, так ≥ дл¤ Уцентрист≥вФ ≥ Упарт≥њ владиФ.
” принцип≥, радикальний рос≥йський нац≥онал≥зм
характерний сьогодн≥ т≥льки дл¤ марг≥нальних груп ≥ парт≥й. «ате його пом≥рна
верс≥¤ в останн≥ к≥лька рок≥в стала Угарним тономФ у пол≥тику, що особливо пом≥тно
п≥д час обговоренн¤ таких хворобливих питань, ¤к м≥грац≥њ населенн¤, реституц≥¤
культурних ц≥нностей, скороченн¤ арм≥њ, положенн¤ 25 м≥льйон≥в етн≥чних рос≥¤н
у крањнах ближнього заруб≥жж¤, автоном≥¤ риму й ≥н. Ќац≥онал≥стична ≥деолог≥¤
в погл¤дах рос≥йського пол≥тичного ≥стебл≥шменту надзвичайно р≥дко про¤вл¤Їтьс¤
¤к пр¤ма пропов≥дь переваги рос≥¤н, зате вона не¤вно присутн¤ в антизах≥дництв≥
(≥ найб≥льш частому його про¤в≥ сьогодн≥ - антиамерикан≥зм≥), елементах антисем≥тизму,
УкавказофобииФ ≥ т.д. Ќа цих питанн¤х замикаютьс¤ вкрай прав≥ й комун≥сти, ц≥
теми стають предметом попул≥стських загравань ≥з населенн¤м, що Ї симптомом
того, що весь спектр рос≥йськоњ пол≥тики зрушуЇтьс¤ уб≥к нац≥онал≥зму, а в нац≥онал≥стичних
≥деолог≥в Ї непоган≥ шанси впливати на прийн¤тт¤ владних р≥шень.
|