Історичні
умови розвитку культури.
Із прийняттям християнства у Київській Русі поширилася
нова витончена й складно організована релігія. У 1037 р. була , до якої входило
шістдесят єпископів. Багато єпископів були візантійцями з власним оточенням.
Вони везли з собою писарів, майстрів, перетворюючи єпископства на свій лад.
До 988р. найвищим божеством у язичників вважається Перун – бог грому і блискавки.
Боги Дажбог і Сварог – повітря і сонця, дарителі земних благ. Серед землеробського
люду був пулож богів родючості – Рода та роженеці. Об‘єктами поклоніння вважалися
сотні духів річок, лісів та предків; це часто виражалось у жертвуванні їм тварин,
а подекуди і людей.
Східні слов‘яни не зводили своїм божествам величних
храмів, не мали духовної ієрархії – їхня релігія давала слабкий опір християнству.
Тому цвітом віруючого люду стали ченці. Ченці жили
відлюдненні, їхні монастирі були осередками християнської освіти й науки. У
XIII ст. в Київській Русі було 50 монастирів, із них 17 – в Києві.
Духовна
культура. Освіта, наука, мистецтво.
Церква справляла величезний вплив на культуру Русі.
Були споруджені храми. Храм славетної Софії Київської, ця чудова кам‘яна споруда,
зведена греками, вражає всіх і в цей час. Зведена на взірець константинопольського
храму, цей храм мав вигляд справжнього красеня на погляд киян, маючих дерев‘яні
споруди. Розкішно прикрашений інтер‘єр підтримували, мармурові й алебастрові
колони. Його краса була просто сліпучою. Але саме таке враження й мав справляти
собор, бо у візантійській церкві добре розуміли, що таке високе мистецтво, і
які емоції воно викликає у людей. Ці емоції посилювали віру. Інтер‘єр храму
Святої Софії прикрашали кольорові мозаїки та фрески, що змальовували людину.
Використання ікон також визивало благовіння. Ікони розповсюджувалися по преважних
оселях, ставали найціннішою в родині спадщиною. Але візантійці не любили ставити
у своїх храмах статуй, тому скульптура не дістала поміжного розвитку.
Після 988р. в побут увійшло письмо. Абетку створили
чинці Килим і Мефодій, греки. В Римі в богослужіннях використовували латину,
але Константинополь погоджувався з тим, щоб у церквах для східних слов‘ян вживали
церковнослов’янську мову, зрозумілу їм. Поступово мова ширилася не лише на релігійну,
а й на світську літературу. Література Русі мала релігійний характер. Це уривки
з Старого й Нового заповітів, гімни, проповіді, описи про життя святих . Найвидатнішими
є “Патерик” тобто сповідь про життя святих, написана ченцями Києво-Печерської
лаври, проповіді й гімни святих Кирила Туровського , та інші. Але всі письменні
джерела лишилися недоступними для неписьменного люду Києва. Скарбницею народної
мудрості слугували для нього пісні, приказки, загадки, билини. З покоління в
покоління переказувалися билини про Іллю Муромця, Альошу Поповича та Добриню
Микитича…
Битують різні думки щодо освіти серед знаті Київської
Русі. В літописах 988 р. повідомляється, що князь Володимир наказав віддати
у навчання боярських дітей, а син його Ярослав заснував у Новгороді школу для
300 хлопчиків аристократичного походження. Була і музична культура, музика,
танці, супроводжували усі свята, родинні та культові.
Матеріальна
культура. Будівництво, архітектура.
Разом з християнством прийшли й монументальна культова
архітектура. Крім Софії Київської, яка була взірцем, були храми у Новгороді
і Полоцьку. Був чудовий храм Св. Спаса в Чернігові, продовжуючи традиції Київської
Десятинної церкви. Була унікальна церква в Києво-Печерський лаврі
(1073-1078 р.р.). Крім Києво-Печерського, ославилися
в ті часи, як пам‘ятники архітектури, Софіївський, Ірининський, Георгіївський,
Михайлівський, Золотоверхий монастирі. Розвивалися живопис та художнє різьблення.
Наприклад, мозаїки Софії Київської виконано зі смамти 177 кольорових відтінків.
Високого рівня досягло декоративно-прикладне мистецтво, цінувалися твори художнього
ремесла, срібні вироби.
Побут
українських земель.
Таким чином, з IX по 30-ті роки, XII
ст. Київська Русь відкрила новий феодальний період в історії народів Східної
Європи. Передовий для того часу соціально-економічний і політичний лад, вдала
використання надбань світової цивілізації, духовне і культурне відродження,
прийняте християнства, - все це сприяло утвердженню Київської Русі – України,
як однієї з провідних країн світу.
|