Судова
система. 27 листопада
Мала Рада затвердила запропонований
Генеральним Секретаріатом законопроект,
відповідно до якого «суд на Україні
твориться іменем Української Народноі
Республіки». 12 грудня Секретарство
судових справ внесло на розглд Центральної
Ради законопроект про утворення
до скликання Установчих зборів тимчасового
Генерального Суду, і через 3 дні
він був ухвалений Центральною Радою.
«Генеральний Суд, - йшлося в статті 1,- складається
з 3-х депаратментів: цивільного, карного і адміністративного і виконує по цілій
територіі України всі функціі, належні досі Правительствующему Сенатові в справах
судових і в справах нагляду над судовими установами і особами судового відомства».
Члени Генерального Суду мали звання генеральних суддів, а іх повноваження –
до затвердження Генерального Суду на основі конституціі – визначалися дореволюційним
російським законодавством, зокрема «Учреждением судебных установлений». Цим
же законодавством керувалися й суди першоі інстанціі.
Проблем чинності законодавства колишньоі Російськоі
імперіі торкалися ще дві статті зазначеного акта. Так, у ст.8 вказувалося, що
«Генеральний Суд в своій чинності пристосовується до законів, нормуючих чинність
Правит. Сенату, і порядкує іх з нинішнім законом про утворення Генерального
Суду і ухвалами законодавчого органу України», а в ст.9 пітверджувалося, що
«декрети Правит. Сенату в справах повсталих на територіі України і подані йому
до проголошення Генеральним Судом своєі діяльності визначаються УНР за правосильні
і обов’язкові для судових установ України".
Генеральний Суд після формування свого персонального
складу мав розробити свій «докладний регламент» i через секретарство судових
спарв подати його на затвердження Центральною Радою. Взагалi це секретарство
мало значний вплив на дiяльнiсть Генерального Суду.
У подвiйному пiдпорядкуваннi опинилася так звана
«прокураторiя». З одного боку вона дiяла при Генеральному Судi i називалася
– Прокураторiя Генерального Суду, а з другого – ii регламент затверджувався
секретарством судових справ, i воно ж надавало одному з прокурорiв звання старшого
й доручало «провiд над прокураторiєю». На початку січня 1918 року Центральна
Рада ухвалила спеціальний закон
«Про упорядження прокураторського нагляду на Україні».
Важливий
крок на шляху формування судовоі
системи Центральна Рада зробила
30 грудня 1917 року. Вона
спеціальним законм визнала «неправомочність
киівськоі, харківськоі й новочеркаськоі
судових палат з 1 грудня 1917
року» і одночасно ухвалила ще один
закон – «Про заведення апеляційних
судів». Повноваження, «обсяг ділання»
й внутрішня організація нових апеляційних
судів за деякими деталями майже
не відрізнялись в1д попередніх судових
палат.
Нарешті,
необхідно назвати й закон «Про
умови обсадження і порядок обрання
судів Генерального і апеляційних
судів» від 23 грудня 1917
року. Всі судді обиралися Центральною
Радою більшістю в 3/5 голосів.
Цікаво, що наприкінці вибори суддів проходили в
обстановці конкурентноі боротьби.
Як свідчать протоколи засідання
Центральної Ради від 2 квітня
1918 року, на ньому було обрано
5 Генеральних суддів, при чому для
голосування пропонувалося 17 кандидатур.
Так само для обрання членами Киівського
апеляційного суду пропонувався 41
кандидат, за списком для голосування
було внесено 30 кандидатів, а обрано
лише 10.
Наприкінці
квітня 1918 року Центральна
Рада знову мала розглянути питання
про Генеральний суд. Так, 18 квітня
Генеральне писарство винесло на
іі розгляд проект закону «Про
зміну Артикулу І Закон про Генеральний
Суд», яким, зокрема, йому пропонувалося
надати й функціі Головного Військового
Суду щодо справ, вирішуваних на
територіі України.
|